top of page

Selge selskapet til de ansatte?

  • Forfatterens bilde: NOMA Corporate
    NOMA Corporate
  • 9. mars 2021
  • 5 min lesing

Oppdatert: 8. okt. 2021

Salg til ansatte er ofte en løsning som ikke blir vurdert. Det kan godt være at dine ansatte kan være aktuelle kjøpere, men som oftest kommer ikke dette opp på agendaen verken fra eiere eller de ansatte. Eieren er jo vant til å være nettopp det, det vil si å kjenne på risiko og vurdere muligheter, mens de ansatte er jo vant til å levere arbeidsinnsats og få betalt for det.


Vi skal her prøve å belyse en del av de forhold det kan være nyttig å kjenne til for både selger og kjøpere når det gjelder ansatteide virksomheter.

  • Hva er en ansatteid virksomhet?

  • Hvordan fungerer en ansatteid virksomhet?

  • Hva er fordelene?

  • Hvor får de ansatte midlene fra?

  • Hvem skal være med på å utnevne ledelsen?

  • Hva om selskapet får økonomiske problemer?

Hva er en ansatteid virksomhet?

  • En ansatteid virksomhet er en virksomhet der de ansatte, i stedet for eksterne aksjonærer, har en betydelig eierandel (majoriteten av aksjene) i selskapet.

  • Det er på mange måter en god eiermodell for å engasjere, belønne og tiltrekke nye attraktive medarbeidere.

  • Det er også et godt alternativ som lar deg avslutte eierskapet i virksomheten i ditt eget tempo, ivareta arbeidsplasser og forbedre ansattes engasjement.

  • Det lar deg oppnå en rimelig pris for virksomheten din, og det kan potensielt være skattefordeler ved å selge virksomheten din til dine ansatte.

Hvordan struktureres en ansatteid virksomhet?

  • De ansatte kan enten eie aksjene direkte individuelt, gjennom et personlig investeringsselskap eller via aksjer eid indirekte ved hjelp av et felles investeringsselskap som de ansatte eier sin relative andel i. Hvis du som selger fortsatt skal eie aksjer i selskapet eller trappe ned eierskapet over tid, kan den siste varianten være en god modell.

  • Det finnes ingen fast modell for hvordan ansattes eierskap organiseres. Strukturen kan formes slik at den passer med din bedrift og dine ambisjoner som eier.

  • Den enkleste modellen er å danne en et ansatteid investeringselskap som kjøper aksjene fra eieren. Dette selskapet eier aksjene på vegne av de ansatte.

  • Selskapets ledelse driver fortsatt selskapet, med et styre som er ansvarlig for suksessen til virksomheten.

Hva er fordelene med at ansatte kjøper selskapet?


Ansattes eierskap gir medarbeiderne et meningsfylt eierskap i bedriften og de får innflytelse på hvordan den drives.


Du og virksomheten og de ansatte kan dra nytte av følgende:

  • Du som eier får en konkurransedyktig pris og en garantert exit.

  • Eierne (gamle og nye) sikrer kontinuitet i drift av virksomheten.

  • Eierskap og lederoverføring med lav risiko.

  • Kan øke ansattes engasjement.

  • Bidrar til økt produktivitet og innovasjon.

  • Tiltrekke og beholde talent av høy kvalitet.

Hvordan kommer jeg i gang?


At eierskapet må bytte hender er uunngåelig, men det er overaskende mange bedriftseiere som utsetter tanken med å sette i gang til siste slutt. Med så mange gründer- og familieeide selskaper som årlig står overfor eierskifter er det viktig at de kjenner til hvilke muligheter som eksister slik at de kan finne den optimale løsningen for seg selv, lokalsamfunnet og økonomien.

  • Det kan hende at din ideelle løsning er mye nærmere enn du trodde.

  • Er du klar og motivert for å starte et salg til de ansatte?

  • Hvis du tenker å selge virksomheten din og ønsker å diskutere en exit-strategi, hvorfor ikke kontakte oss for innledende diskusjon for å utforske hvilke eiermodeller som er best for det selskapet som du har bygd opp?

Hvordan kan de ansatte finansiere et kjøp av selskapet?


Finansiering av ansattes utkjøp vil avhenge av hvilken type transaksjon som er akseptabelt for alle involverte parter.


Det kan være et direkte salg til de ansatte i form av et salg hvor eieren mottar kontanter på forhånd og forlater virksomheten umiddelbart. I et slikt tilfelle kjøper de ansatte 100% av virksomheten fra egne selskap/privat med hjelp av fremmedkapital og/eller utsatt betaling. Imidlertid innebærer normalt kjøp av virksomhet beløp som langt overstiger privatpersoners normale lånekapasitet.


Et annet alternativ er derfor å selge virksomheten til et felles eierselskap. Men hvordan kan kjøpet finansieres i en slik struktur?


La oss si at eieren av virksomheten selger sine aksjer (minst 50,1%) til et felles eierselskap (ES) til en verdi bestemt av en uavhengig verdivurdering. Kjøpesummen betales av ES over tid (vanligvis 2-7 år) finansiert av selskapets kontantstrøm, i praksis en 'earn-out' struktur. ES blir eier av selskapet og administreres av et styre på vegne av de ansatte. Styret i ES inkluderer vanligvis de tidligere bedriftseierne, en uavhengig styreleder pluss ansattes representanter.


Hvem skal utnevne ledelsen?


En viktig faktor i et felles eierskap er å sikre ansattes stemme og styring. Ansatte skal ha rett til å delta i styringen og, der det er hensiktsmessig, ledelsen av virksomheten. De bør ha tilgang til relevant informasjon om virksomheten de eier.


Det er derfor viktig at det er en eller annen form for representasjon eller demokratisk stemme for ansatte på styrenivå. Videre at ansatte er i stand til å holde styret ansvarlig for driften av virksomheten, enten direkte eller indirekte gjennom valgte tillitsmenn. Styret velger leder.


De ansatte oppfordres til å forbedre virksomheten og spille en aktiv rolle i å identifisere og implementere forbedringer. Det forutsettes videre en jevnlig strøm av relevant informasjon, levert på en måte som ansatte forstår, knyttet til fremdriften virksomheten gjør i forhold til de oppgitte målene.


I tilfelle av et felles eierskap hvor gründer forblir i virksomheten i en gitt periode, så er det normalt at de nye eierne (de ansatte) i nøkkelposisjoner forplikter seg til å fortsette i rollene i en gitt periode.


Hva om selskapet får økonomiske problemer?


For det første bør en transaksjon med de ansatte baseres på en grundig due diligence og gjennomføres like grundig som om en ekstern kjøper skulle ha overtatt selskapet. Med andre ord; at virksomheten er lønnsom og kan betjene gjelden som har kommet som en konsekvens av kjøpet.


Det finnes mange eksempler på transaksjoner av virksomheter som har vært på randen av konkurs.


I slike situasjoner bør långivere og de som bidrar til å finansiere kjøpet være involvert fra starten. Prisen vil naturlig nok avhenge av gjeldsnivå, samt virksomhetens kapasitet til å støtte ytterligere gjeld. I en presset situasjon kan det være en løsning at deler av kjøpesummen finansieres ved en selgerkreditt, potensielt med en garantert minstepris samt en tilleggssum når og hvis virksomheten kommer på rett kjøl igjen,

Videre finnes det eksempler der lokale, regionale, nasjonale og til og med europeiske tilskudd er blitt tildelt SMB-overganger til ansattes eierskap for å redde jobber og beskytte lokalsamfunnene mot at ytterligere virksomheter forsvinner helt.


Når en transaksjon er avtalt, finansiert og gjennomført vil selskapet operere på et åpent marked eksponert for alle potensielle risikoer som ethvert annet selskap.


Derfor, hvis en ansatteid virksomhet skulle støte på økonomiske vanskeligheter av en eller annen grunn, så gjelder de samme løsningene som for enhver annen virksomhet. Gjeldsforhandlinger, tap av jobber, kostnadskutt og til slutt, i noen tilfeller, kan de ansatte miste hele eller deler av de investerte midlene.

Vil du vite mer om salg av din virksomhet?


Send oss en melding via skjemaet, eller mail oss på hello@nomacorp.no


 
 
 

Comments


Takk for meldingen!

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook

©2024 by Noma Corporate

bottom of page