top of page

VÅRE TJENESTER

Sell-side.png

SALG AV VIRKSOMHET

Å selge en virksomhet er et fagområde som krever ekspertise

For de fleste bedriftseiere er salg, fusjon eller oppkjøp ukjent farvann og noe de fleste bedriftseiere kun gjør en gang i sitt liv. Denne avgjørelsen og prosessen kan være den viktigste økonomiske avgjørelsen du noen gang vil komme til å ta. Vår omfattende erfaring og grundige salgsprosess betyr at vi kan finne den ideelle industrielle eller finansielle kjøperen og oppnå de beste vilkårene.

 

Vi gjør dette samtidig som vi holder full konfidensialitet og minimerer avbrytelser i daglig drift. Det optimale i salgsprosesser er at eierne og driverne av virksomheten er fokusert på det de normal er best på, - kundefokus og sunn drift.

Vår bakgrunn som gründere, bedriftseiere og ledere gjør det lett for oss å sette oss inn i de funderinger som melder seg når du innser at salg av livsverket er i ferd med å bli en realitet. 

Grundig økonomisk og strategisk analyse, omfattende presentasjon av virksomheten, identifisering av de beste kjøperne, budinstrukser, inngå intensjonsavtaler, due diligence, tolkning av avtaleutkast og forhandling av transaksjonsbetingelser er noe av det du kan forvente deg. 

Vi tar denne belastningen for deg og guider deg igjennom de beslutninger som må tas underveis og tar støyten der man kommer til utfordringer som må håndteres. Vanligvis tar slike prosesser fra ni til tolv måneder - og i noen tilfeller mer enn det, selv om vi i spesielle tilfeller har lyktes med å ta ned prosesstiden til fire måneder. Vi tar i det store og hele risikoen for vårt timeforbruk og honoreres når handelen er en realitet. 

 

Ta gjerne kontakt så beskriver vi prosessen i detalj samt gir deg en realistisk vurdering av verdi.

Sell-Side
Buy-side.png

KJØP AV VIRKSOMHET

Solid strategi, grundig analyse og kreativitet i søk etter potensielle oppkjøpskandidater er avgjørende.

Du har ambisjoner for virksomheten og er rigget for videre vekst, - hvilken vekststrategi er den enkleste og mest effektive med lavest risiko, organisk vekst eller oppkjøp? Det finnes ingen fasit, men oppkjøp kan booste organisk vekst og samtidig åpne nye muligheter.

 

Vi har god erfaring med å jobbe med søk og strategiutvikling for såvel finansielle som industrielle investorer som har oppkjøp som en del av sin veksttrategi, det være seg nasjonale eller internasjonale.

 

I januar 2019 var det registrert i underkant av 600.000 bedrifter bare i Norge. Under 1 prosent av disse har over 100 ansatte. Resten faller inn under betegnelsen SMB. Disse betegnes som grunnfjellet i norsk næringsliv og de representerer 99 prosent av alle bedrifter i landet, og står for halvparten av verdiskapingen. Tilsvarende forholdstall finner vi i Norden for øvrig. De aller fleste SMB virksomheter er eid og ledet av enkeltpersoner eller familier. Eiere som lykkes med å skape vinnerbedrifter, det vil si bedrifter som oppnår varig, lønnsom vekst, har høye ambisjoner på bedriftens vegne. De styrer bedriftene aktivt, og utvikler en bedriftskultur preget av innovasjon, konkurranse – og samhold. 

Det kan være ulike årsaker til at disse ønsker å slippe til nye eiere, generasjonsskifte, support til videre vekst, aksess til nye markeder etc. Vi påstår ikke at vi har oversikt over alle disse, foruten i enkelte nisjer, men vi har søksmetodikk, nettverk og erfaring som setter oss i posisjon til å identifisere og kontakte disse.

 

Vi jobber med våre oppdragsgivere for å utvikle oppkjøpsstrategier; identifisere kandidater, primært selskaper som ikke er til salgs - vurdere og nærme seg kandidatene og forhandle komplekse avtaler. Vi bistår i å finne oppkjøpsfinansiering om nødvendig, strukturere transaksjonen, forhandle vilkår og koordinere due diligence. 

 

For å oppsummere så stopper vi ikke før transaksjonene er i mål.

Buy-Side
Advisory.png

STRATEGISK RÅDGIVNING

Uavhengige råd og gode sparringspartnere.

Ofte opplever vi å få henvendelser fra bedriftseiere som ønsker bistand i salg av virksomheten, hvor vi raskt erfarer at de har noen utfordringer som kan være til hinder for salg og ikke minst hemmende for pris. 

Når en investor vurderer et oppkjøp så ser de etter muligheter og risiko. Dagens eiere lever ofte med en risiko som de ikke opplever som belastende, men det faktum at investorene skal betale en betydelig sum for virksomheten samt naturlig nok ikke kjenner virksomheten på samme måte, gjør at de ser på risikobildet på en helt annen måte.

Vi hjelper våre kunder med å planlegge og forberede selskapet for salg og tilby strategisk, økonomisk og operativ rådgivning. Analysere selskapet med investor perspektiv og foreslå tiltak som kan minimere risikobildet.  Vårt fokus er på områder med et betydelig verdiskapingspotensial og vi har effektive prosesser for denne type bistand.

 

Tilbakemeldingene fra våre oppdragsgivere er at de opplever det som veldig positivt at vi kommer inn og ser på virksomheten fra nye perspektiver.

Advisory
Valuation.png

VERDIVURDERING

Hvor mye er selskapet vårt verdt?

Verdivurdering av et selskap kan aldri bli en eksakt vitenskap, da det finnes en rekke faktorer som dessuten kan være dynamiske som kan endre verdien. Enkelt sagt er det summen som en kjøper er villig til å betale for selskapet og som en selger er villig til å godta som bestemmer selskapets faktiske markedsverdi - uavhengig av hvilken verdsettelsesmodell man velger å bruke.

 

Men det kan i enkelte tilfeller være fornuftig å gjøre en verivurdering for å benytte kunnskap om forutsetningene i analysen i dialog med interessenter om verdi. 

 

En verdivurdering av selskapet som en frittstående tjeneste blir også levert for interessenter som trenger en tredjepartsoppfatning, for eksempel ved arveoppgjør og interne transaksjoner mellom aksjonærene.

Valuation
Financing
Financing.png

FINANSIERING

Finansiering av vekst for SMB virksomheter er utfordrende.

Tall fra SSB viser at rundt 30% av nyetablerte virksomheter fremdeles er aktive etter 5 år. Det kan være mange årsaker til at man mislykkes, men det er påfallende mange Gaselle virksomheter (Norges raskest voksende virksomheter) som forsvinner, dette til tross for at en gaselle minst må ha doblet omsetningen på fire år og ha positiv bunnlinje.

En andel av de som lyktes i oppstartsfasen blir kjøpt opp og innlemmet i større selskaper, men det er også en andel av gasellene som må melde oppbud til tross for vekst og positive resultater.

Vår erfaring er at man ikke har hensyntatt at vekst er kapitalkrevende og at finansiering av vekst er utfordrende å få aksept for når man snakker med de vanlige finansinstitusjonene. Det være seg kapital til ekspansjon, inntreden i nye markeder, utvidelse av stab eller produksjonsmidler, varelager eller utvikling av nye tjenester eller produkter og oppkjøp.

Et alternativ kan være å få inn investorer som potensielt både kan bidra med kapital og kompetanse. Vi har en rekke interessenter som har interesse av å investere i minoritetsposter i «scale up» virksomheter.

Disse vil se etablerte virksomheter med potensiale med gründere som har bevist at de kan utvikle virksomheten, men trenger kapital for å ta ut ambisjonene. Så det å gi fra seg en andel mot å få inn kapital og kompetanse kan være en god strategi for videre vekst.

Uansett valg av finansieringskilde kan vi bistå med å fastsette kapitalbehovet iht vekststrategien, finne alternative kilder samt støtte dere i dialog med finansinstitusjoner eller investorer

.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook

©2024 by Noma Corporate

bottom of page