top of page

Informasjonsmemorandum (IM) - er det verdt det?

  • Forfatterens bilde: NOMA Corporate
    NOMA Corporate
  • 16. jan. 2024
  • 2 min lesing

M&A (fusjons- og salgs/kjøpsprosesser) prosesser kan virke som en labyrint av komplekse trinn og kostbare forpliktelser, spesielt når det kommer til de innledende fasene. Som selger er du sannsynligvis allerede bevisst på de honorarene som kreves «up front», og tanken på å investere i et informasjonsmemorandum (IM) kan virke som unødig og kostbar utgift. 

 

Men, la oss ta et skritt tilbake og gå gjennom viktigheten av dette dokumentet ikke bare som en utgift, men som en strategisk investering.




 Bare tanken om å selge sitt livsverk er nok til å sette enhver eier på kanten av setet. Hva det koster å få bistand, samt tanken på å utarbeide et omfattende dokument som skisserer virksomhetens inngående detaljer, kan virke overveldende – både tidsmessig og finansielt. "Er dette virkelig nødvendig?" spør du kanskje. Svaret er et rungende ja, og her er hvorfor. Spør gjerne våre kunder.

 

Et IM er mer enn bare en omfattende presentasjon som oppsummerer selskapets historikk og finansiell status og vekst. Dette er førsteinntrykket av ditt livsverk, din mulighet til å la selskapet skinne i et hav av muligheter som potensielle kjøpere vurderer. Det er her du fremhever ikke bare hva selskapet har oppnådd, men også dets potensiale, dets unike posisjon, og de strategiske fordelene det kan tilby en kjøper.

 

Tenk på IM som ditt selskaps «storyteller». Det forteller historien om din virksomhet på en måte som engasjerer og overbeviser kjøpere om at dette er en mulighet de ikke kan la gå fra seg. Ja, det er en investering, men en velutformet IM kan øke interessen og til og med salgsprisen ved å skape en følelse av tillit og soliditet.

 

Når kjøpere står overfor beslutningen om å investere tid og ressurser på å vurdere selskapet ditt, er det kritisk med endetaljert og profesjonelt IM som skaper tilliten de trenger for å vurdere investeringsmuligheten. En god bedriftspresentasjon skal også svare opp for gjentakende spørsmål og møter som typisk er en tids- og fokustyver for selgerne. Selger og skal ha kun ett fokus og det er å drifte selskapet godt under en salgsprosess. For å få til dette må IM’en være svært god.

 

Fortsatt fokus på sunn drift er alfa & omega under sånne prosesser. Mangel på fokus på drift og kunder kan være fatalt.

 

Det er også verdt å nevne at mangelen på et IM kan vekke mistanke eller gi inntrykk av at selskapet ikke er forberedt for salg, noe som kan svekke kjøperens tillit. Dette kan lede til lavere bud og en mer krevende salgsprosess.

 

Så, selv om det kan virke som en stor utgift ved oppstart av prosessen, er et informasjonsmemorandum i realiteten en nøkkel til en mer effektiv og potensielt mer lønnsom M&A prosess. 

 

Det er en investering som kan betale seg mange ganger i form av en høyere salgspris og en mer effektiv transaksjon. Og i et marked hvor hvert lille fortrinn teller, er dette kanskje det mest kostnadseffektive verktøyet i ditt M&A arsenal.


Vil du vite mer om salg av virksomheter?

Send oss en melding via skjemaet, eller mail oss på hello@nomacorp.no


 
 
 

Comments


Takk for meldingen!

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook

©2024 by Noma Corporate

bottom of page